.:: آشنایی اجمالی با پروشات باقری مسعود زاده ::.
  • عضو انجمن مامایی کرمان
  • عضو انجمن مامایی شیراز
  • 18 سال سابقه کار
  • نماینده انجمن بند ناف رویان
  • شماره نظام مامایی: 9183
  • فارغ التحصیل در سال 1375 از دانشگاه کرمان

پلي كلينيك سلامت خانواده با درنظر گرفتن و كاربري هاي لازم در قالب 3مطب كه شامل:مطب مشاوره،مطب زنان و مامايي،مطب اورولوژي و اتاقي جهت انجام تست هاي ريجي اسكن و بستري بيمار و اتاقي جهت گروه درماني تحت عنوان اتاق جلسات و امكانات جانبي ديگر نظير سرويسهاي بهداشتي و آبدارخانه طراحي و اجرا گرديده است.همچنين مطب ديگري هم به پزشك عمومي اختصاص داده شده تا در جهت رفع نيازهاي عمومي مردم نيز ارائه خدمات نمايد.تهيه پرونده پزشكي طبق استانداردهاي وزارت بهداشت و تهيه اوراق تخصصي براي هر مطب،تهيه پرسشنامه هاي اوليه جهت انجام پژوهشهاي آتي،طراحي فرمهاي Optional به منظور اهداف پژوهشي و تحقيقاتي نيزدر كلينيك سلامت جنسي انجام ميذيرد.

کلینیک سلامت جنسی

اهمیت خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماعی بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. داشتن روابط خانوادگی گرم و سالم نیز از مهمترین دغدغه های پژوهشگران است. شاید هسته مرکزی و نیز نشانه مهم آن، برخورداری از روابط زناشویی گرم است که وجود آن باعث کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی می شود. ولی شاید نگاهی دوباره به برخی آمار و ارقام ما را در درک بیشتر اهمیت موضوع یاری کند.
برطبق آخرین سرشماری رسمی کشور در سال 1390، بیش از 40 درصد جمعیت ایران بین سنین 20-40 سال و بیش از 52 درصد نیز بین سنین 15-45 هستند. جمعیت جوانی که از نظر جنسی در حال کسب هویت و تلاش برای تشکیل خانواده هستند. اما آیا جامعه و سازمانهای تربیتی رسمی کشور تا چه اندازه راهگشای آنان هستند؟
قطعاً در این راستا مشکلات به وجود آمده از نظر تغییر سبک و نگرش زندگی حاصل از نوع تعامل و ارتباط جهان شمول انسان امروزی نیز بی تاثیر نیست. وجود رسانه های گسترده و در دسترس بودن شبکه های اجتماعی مختلف نیز رویکرد متفاوتی در جوانان را به وجود آورده است به طوریکه بر طبق آخرین آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور تا پایان سال 92 نسبت به سال 91 تعداد ازدواج های ثبت شده بیش از 7/6 درصد کاهش داشته است و در همین بازه زمانی موارد ثبت شده طلاق بیش از 4/3 درصد افزایش نشان می دهد. این آمار تنها تعداد طلاق های قانونی را منعکس می‏کند. حال موارد جدایی عاطفی بسیار بیشتر از این است.
علل افزایش آمار طلاق موارد متعددی ذکر می‏شود که از جمله شایع‏ترین آنها فشارهای اقتصادی، اعتیاد و عدم تفاهم اخلاقی می باشد. اما نکته ای که همچنان مغفول می ماند حلقه مفقوده تمامی این علل است. به نظر می رسد بسیاری از این موارد نهایتاً با از هم گسستگی روابط زناشویی و سردی زوجین راه را برای جدایی فراهم می کنند. از این گذشته آمار فزاینده رفتارهای پرخطر جنسی در میان جوانان و حتی نوجوانان نیز بسیار تامل برانگیز است. بر طبق گفته مسوولین الگوی انتقال ویروس HIVاز موارد اعتیاد (باتزریق و سرنگ) به سمت انتقال جنسی تغییر یافته است. نکته ای که پیشگیری از آن جز با آگاهی دادن و آموزش به موقع امکان پذیر نیست.

مشکلات جنسی طیف وسیعی از اختلالات را تشکیل می دهد. اختلال در هویت جنسی، اختلال در عملکرد فیزیولوژیک و روانی یا اختلال در ارضا جنسی از مهمترین موارد هستند. اختلال در عملکرد جنسی نتیجه در کنارهم قرار گرفتن شرایط مختل روحی و جسمی مرد و زن هستند. این شرایط در تاثیر متقابل با یکدیگرند که با گذشت زمان بر شدت آنها افزوده می شود. از این رو بهتر است رسیدگی و درمان این اختلالات بصورت تیمی متشکل از رشته های تخصصی مختلف باشد و تحت نظارت جدی مراکز شناخته شده صورت بگیرد. متاسفانه در کشور ما به دلیل کمبود کلینیک معتبر خانواده و سلامت جنسی آمار دقیق و مطالعات گسترده در این زمینه ها وجود ندارد ولی حتی اگر آمار ارائه شده توسط کشورهای دیگر در این زمینه را به صورت تقریبی قبول کنیم باید بپذیریم که با آمار تکان دهنده ای در این خصوص روبرو هستیم. اضافه کردن این نکته نیز خالی از لطف نیست که درمان یا مشاوره صورت گرفته در این زمینه اغلب بسیار معدود بوده و در بسیاری از موارد تنها با صرف هزینه های گزاف امکان پذیر است. لذا هرگونه اقدامی در جهت باز کردن کلاف سردرگم روابط جنسی در خانواده نه تنها مفید بلکه ضروری است.
با در نظرگرفتن این شرایط مجتمع دارویی درمانی هلال ایران اقدام به راه اندازی کلینیک خانواده و سلامت جنسی نموده است . وظایف تعریف شده این کلینیک نه تنها جهت مشاوره و درمان بیماران و زوجهای مراجعه کننده با مشکلات زناشویی می باشد بلکه با تشکیل کلاسها و آموزشهای لازم در این زمینه به بالابردن آگاهی های ارتباطی زوجین و برقراری روابط سالم و ایمن قبل و بعد از ازدواج کمک می کند.

نكاتي در مورد سلامت جنسي پسران و مردان

الف)نوزادي و شيرخوارگي
هنگام تولد،فرزندتان بايد توسط پزشك معاينه شده و از وجود هردو بيضه درجاي درست (كيسه بيضه ها) مطمئن شويد.
بيضه ها در ابتداي مراحل تشكيل جنين نزديك كليه ها ساخته مي شوند و بعد به تدريج پايين آمده تا در داخل كيسه بيضه قرار بگيرند.عدم نزول كامل بيضه ها در نوزادان پسر به ويژه در موارد با تولد پيش از موعد بسيار شايع است.
در اغلب موارد اين بيضه نزول نكرده در طي سه ماه اول بعد از تولد تدريجأ پايين آمده و در جاي مطلوب (كيسه بيضه) قرار مي گيرد.در غير اينصورت نياز به مراجعه به پزشك و درمانهاي بيشترتا قبل از يكسالگي دارد.
درصورتيكه درمان در زمان درست انجام نشود ،بيضه پايين نيامده به تدريج عملكرد خود را از دست مي دهد.(البته اگر بيضه مقابل سالم باشد اين افراد دراغلب موارد دچار مشكل جدي نخواهند شد.)
بنابراين نسبت به عدم وجود بيضه ها در داخل كيسه بيضه حساس باشيد.

ب)كودكي
1)باوجود اينكه كودكان پسر در اين سنين تفاوتهاي خود را با جنس مخالف متوجه مي شوند و در بازيها نقشهاي متناسب با جنس خود را مي پذيرند،ولي از حساسيت در جدا كردن و تفكيك كودك خود از كودكان دختر بپرهيزيد.نگاه غير جنسيتي و انساني دو جنس در حين بازيها شكل مي گيرد.بگذاريد فرزندتان با كودكان ديگر(دختر يا پسر) بازي كند.
2)رشد آلت در طول ماههاي اول بعد از تولد تحت تأثير هورمونهاي مادري(كه در دوران جنيني وارد بدن شده)سرعت بيشتري دارد.ولي بعد از گذشت چندماه اين رشد سريع متوقف شده و پس از آن تارسيدن به بلوغ بسيار تدريجي و آهسته خواهد بود.بنابراين بابت اين موضوع(رشد آهسته آلت در كودكي)نگران نباشيد.
3)در بچه ها(وافراد) مختلف آلت اندازه هاي متفاوتي دارد و رشد آن نيز الگوهاي متفاوتي خواهد داشت.بنابراين مقايسه اندازه آلت فرزندتان با ديگران هيچ گونه اطلاعات مفيدي به شما نخواهد داد و تنها باعث نگراني شما و كنجكاوي بي مورد فرزندتان خواهد شد.
4)پاسخ به سؤالات و كنجكاويهاي او بايد متناسب با سن ولي كاملأ درست و شفاف باشد.

ج)نوجواني
1)اين دوران براي فرزندتان دوران پرتلاطم و پرتنش خواهد بود.رفتارهاي او براي كسب هويت و نشان دادن استقلال خود است.با او مقابله نكنيد،كنار او باشيد.در هر شرايطي او به شما نياز ندارد.او را سرزنش و تحقير نكنيد و تفاوتهاي او را بپذيريد.
تنها در اينصورت است كه مي توانبد به او كمك كنيد و در صورت لزوم باعث نجات او شويد.
2)همانطور كه گفته شد رشد اندامهاي جنسي و نيز رشد بدن در طول دوران بلوغ در افراد مختلف بسيار متفاوت است.غالبأ در پسران رشد قد بعد از ساير علائم بلوغ ظاهر مي شود.(نسبت به دختران رشد قد پسران ديرتر اتفاق مي افتد.)
شروع بلوغ مي تواند با شروع افزايش اندازه بيضه ها همراه باشد.از ديگر علائم اوليه بلوغ در پسران رشد موهاي كركي و يا زبر در ناحيه زير شكم و زير بغل مي باشد.
اگر پسربچه شما بعد از سنين حدود 12 سالگي هيچ گونه علائمي از شروع بلوغ نداشت حتمأ با پزشك خود مشورت كنيد.
البته در بسياري از موارد علائم رشد وابسته به بلوغ كمي ديرتر از معمول ظاهر مي شوند(كه در صورت پرسش درست مي توان سابقه اي از آن را در پدر يا برادر بيمار نيز پيدا كرد.)كه اين موضوع اشكالي ندارد و در سالهاي بعد اين رشد ديررس سرشتي جبران خواهد شد.و جز معاينات دوره اي و انتظار، درمان ديگري نياز ندارد.
3)در اين دوران بايد حتي المقدور از نمايش صحنه هاي محرك جنسي پرهيز كرد.و نيز مراقب حرفها و صحبتهاي خود در مورد روابط مرد و زن و مسائل مربوطه باشيم تا زمينه ساز شروع زودرس فعاليتهاي جنسي فرزندمان نشويم.

د)جواني
رفتارهاي جنسي در صورت نداشتن الگوي مناسب و آموزش درست مي توانند نتايج پرخطري چه از نظر اجتماعي و عاطفي و چه از نظر سلامت جسمي و بهداشتي داشته باشند.مطالعات نشان داده اند روابط نادرست بين جنسي و سرخوردگي ها و نيز رفتارهاي پرخطر همراه آن بويژه در نوجوانان و جوانان مي تواند زمينه ساز اعتياد به مواد مخدر باشد.
مصرف اينگونه مواد در ميان نوجواناني كه در سنين پايين تر اقدام به فعاليت جنسي مي كنند شايع تر است.ضمن اينكه عدم ارتباط درست با والدين و مربيان با دانش و دلسوز در مدرسه مي تواند زمينه رفتارهاي پرخطر از جمله اعتياد را فراهم كند.
علاوه براين آلودگي به ويروسهايي كه از طريق جنسي منتقل مي شوند براي هميشه با فرد همراه است و آلودگي با اغلب آنها هيچ گونه درمان قطعي و هميشگي ندارد.لذا در اين سنين آموزش روابط جنسي سالم و درست و روشهاي جلوگيري از بيماريهاي جنسي براي پيشگيري از مخاطراتي نظير اعتياد،عفونتهاي جنسي،بارداريهاي ناخواسته(ولطمات جبران ناپذير بعدي) بسيار ضروري است.
با فرزند جوان خود دوست باشيد و به او اجازه صحبت كردن در مورد مشكلاتش را بدهيد.تفاوت سليقه ها را بپذيريد.حتي درصورت بروز رفتارهايي كه به نظر شما اشتباه است به هيچ وجه او را از خود و خانواده طرد نكنيد.قطع روابط صميمي با اعضاء خانواده و مدرسه زمينه بروز آسيبهاي شديد و جبران ناپذيري خواهد بود.

و)بزرگسالي
A)سبك زندگي شما ارتباط تنگاتنگي با سلامت عمومي شما و نيز سلامت جنسي هم در عرصه عاطفي و هم در زمينه بهداشتي دارد.بنابراين نكات مهم در زندگي سالم و پرنشاط را به ياد داشته باشيد تا از بروز مشكلات جلوگيري شود.
1-موادمخدرو نيز محرك در هر نوع و در هر اندازه اي باعث تخريب اميال جنسي ومشكلات نعوظ خواهند شد.علاوه براينكه رفتارهاي جنسي همراه با مصرف اين مواد بسيار مخاطره انگيز خواهد بود.
2-مصرف دخانيات با ازبين بردن سلامت عروق و اعصاب،توانايي جنسي و جسمي شما را تهديد مي كند.
3-نمك در حداقل ممكن مصرف شود.نمك خام بعد از پخت غذا مصرف نكنيد.
4-از مصرف غذاهاي روغني وسرخ كردني پرهيز كنيد.
5-سهم سبزيجات و ميوه جات تازه را در مواد خوراكي روزانه تان افزايش دهيد.
6-فعاليت بدني ورزشي مرتب و مداوم علاوه بر نشاط روحي موجبات سلامت بدني و جنسي شما را فراهم مي كند.ورزش در سنين مختلف،فوايد گوناگوني نصيب شما خواهد كرد.لگام گسيخته مقاومت كنيد.

B)در سالهاي ابتدايي زندگي مشترك،بسياري از آقايان دچار زودانزالي هستند.در برخي از آنان اين مشكل به مرور برطرف مي شود.درصورتيكه اين مسأله براي زوجين ايجاد اشكال كند بايد درمان شود.چند نكته در درمان به ياد داشته باشيد.
1-از پذيرفتن قرصها يا داروهاي با اثرات و عوارض ناشناخته(حتي با اسامي گياهي)خودداري كنيد.
2-مواد مخدر،داروهاي خواب آور ممكن است زمان انزال را طولاني تر كنند ولي باعث ايجاد مشكلات جنسي و نيز ساير مشكلات عميق تر خانوادگي مي شوند.
3-“وياگرا”و داروهاي هم خانواده آن در درمان انزال زودرس جايگاهي ندارند.
براي آشنايي با درمانهاي استاندارد اين مشكل با پزشك خود مشورت كنيد.

C)درسنين بالاتر كاهش ميل جنسي عارضه شايعي است.افزايش نشاط در رابطه و زندگي و تصحيح روابط دوستانه با همسر و استفاده از مشاوره ها به شما كمك خواهد كرد.

D)درنهايت اختلالات نعوظ كه ممكن است همراه با بيماريهاي زمينه اي باشد.كنترل فشار خون،كنترل قند خون و كنترل چربي ها از عناصر پيشگيري مهم هستند.
درصورتيكه اين مشكل بوجود آمد درمانهاي استاندارد شناخته شده اي وجود دارد كه مي توانيد با كمك آنها روابط خود را از سر بگيريد.

بنابراین خدماتی که در این کلینیک ارائه می‏شود به دو دسته کلی تقسیم می‏گردد:
1- آموزش، توانمند سازی و مهارت یابی
الف: ویژه دختران و بانوان
• کلاسهای آموزشی سلامت جنسی ویژه دختران
• کلاسهای آموزشی قبل از ازدواج
• مهارتهای زناشویی ویژه زوجهای جوان
• کلاسهای آموزشی قبل از بارداری
ب:ویژه پسران و آقایان
• آشنایی با آناتومی و سیستم تناسلی مرد و زن
• رابطه جنسی سالم و ایمن ، شرایط و الزامات ویژه پسران
• مسائل جنسی شایع در آقایان تعریف و درمان
• بیماریهای مزمن و ارتباط با مشکلات جنسی آقایان
• سبک زندگی و ارتباط آن با روابط جنسی در پسران و آقایان

2- کلینیک های درمانی
الف: ویژه دختران و بانوان
• کلینیک سلامت باروری و روابط جنسی
• کلینیک درمان مشکلات جنسی و زناشویی شامل:
• Ø اختلال در تحریک جنسی
• Ø کاهش میل جنسی
• Ø اختلال در ارضاء (ارگاسم)
• کلینیک مشاوره قبل از ازدواج
• کلینیک مشاوره مسایل زناشویی بعد از زایمان
ب: ویژه پسران و آقایان
• کلینیک اورولوژی : درمان مشکلات جنسی آقایان و پسران شامل :
Ø کاهش میل جنسی
Ø اختلال نعوظ و تحریک جنسی
Ø انزال زودرس
Ø مشاوره و درمان مشکلت فیزیکی و ساختاری دستگاه تناسلی

ححححح

آدرس: راور خیابان امام خمینی کوچه 25
ساعات کاری: عصر ها از ساعت 5 الی 9
پست الکترونیکی: proshat_bm_zadeh@yahoo.com
تلفن : 5585 3372 | موبایل : 09139973492