.:: آشنایی اجمالی با پروشات باقری مسعود زاده ::.
  • عضو انجمن مامایی کرمان
  • عضو انجمن مامایی شیراز
  • 18 سال سابقه کار
  • نماینده انجمن بند ناف رویان
  • شماره نظام مامایی: 9183
  • فارغ التحصیل در سال 1375 از دانشگاه کرمان

PCOS

ترس متاهل ها از ناباروری
شایع ترین علت ناباروری هورمونی در خانم ها بیماری سندروم تخمدان های پلی کیستیک است و خبر خوشحال کننده اینکه درمان های خوبی هم برای این نوع نازایی وجود دارد. فردی که منظم پریود می شود، به احتمال 98درصد تخمک گذاری می کند. ولی خانمی که چند ماه یک بار پریود می شود و سیکل نامنظمی دارد، احتمالا تخمک گذاری نمی کند. برای این خانم داروهای تحریک تخمک گذاری تجویز می کنیم و فرد بعد از گذشت مدت کوتاهی معمولا به راحتی باردار می شود، بنابراین خانم های مبتلا به این سندروم نباید نگران ناباروری باشند، مگر اینکه بچه دار نشدن شان علت های دیگری هم داشته باشد.
اگر بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک را درمان نکنیم…
همان طور که گفتم هدف ما از درمان سندروم تخمدان های پلی کیستیک این نیست که برای خانمی پریود منظم ایجاد کنیم بلکه باید جلوی مشکلات هورمونی را بگیریم. درواقع خانمی که تخمک گذاری نمی کند، تخمدان او دارای فولیکول هایی است که استروژن ترشح می کنند، پس هورمون پروژسترون (ضداستروژن) ندارد و فقط در معرض هورمون استروژن قرار می گیرد و هورمون پروژسترون به او نمی رسد. حتی این همه ماجرا نیست.
بیماری سندروم تخمدان های پلی کیستیک در صورت درمان نشدن عوارض درازمدتی هم ایجاد می کند که سندروم متابولیک نامیده می شود. میزان قند خون و کلسترول او افزایش می یابد و فرد در معرض بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون قرار می گیرد.
در بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک پیشگیری مطرح نیست
از آنجا که سندروم تخمدان های پلی کیستیک یک بیماری ژنتیکی است و از اوایل دوران بلوغ خودش را نشان می دهد، نمی توانیم روش های یپیشگیری خاصی به افراد توصیه کنیم. البته شاید ورزش و تحرک بدنی بالا در کنار رژیم غذایی سالم جلوی بروز اضافه وزن را بگیرد و احتمال ابتلا به سندروم تخمدان های پلی کیستیک را کاهش دهد، اما همیشه هم نمی توان به این فرمول اعتماد کرد.
حتی نمی توانیم بگوییم همه افراد چاق دچار سندروم تخمدان های پلی کیستیک می شوند و همه لاغرها باید خیال شان از بابت ابتلا به این سندروم راحت باشد، زیرا نباید عامل ژنتیک را نادیده بگیرید.
توصیه های محققان درباره سندروم تخمدان پلی کیستیک
اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، صبحانه بخورید! اینکه مصرف صبحانه مانع بروز اضافه وزن می شود، اصلا خبر جدیدی نیست اما متخصصان انگلیسی به تازگی اعلام کرده اند صرف این وعده غذایی ممکن است مشکل ناباوری شما را نیز حل کند!

براساس مطالعات این متخصصان، یکی از مهم ترین دلایل بچه دار نشدن خانم ها، بی نظمی های قاعدگی ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک است، در حالی که مصرف صبحانه به ویژه استفاده از تخم مرغ و آبمیوه طبیعی به مرور زمان باعث لاغری می شود و همین کاهش وزن، تنظیم عملکرد هورمون ها را به همراه دارد و در درمان سندروم پلی کیستیک موثر است. بنابراین با مصرف صبحانه در کنار داروهایی که پزشک تان تجویز کرده است، می توانید از شر این مشکل و عوارض ناشی از آن مثل ریزش مو، افزایش موهای زائد و… خلاص شوید.
طب سنتی و درمان سندروم تخمدان های پلی کیستیک
آیا به کمک طب سنتی این بیماری درمان می شود؟ این سوال بسیاری از خانم هایی است که به طب سنتی علاقه مند هستند. باید گفت سندروم تخمدان های پلی کیستیک در طب سنتی بنا بر مزاج های مختلف درمان های متفاوتی دارد. علاوه بر این به معاینات تکمیلی هم نیاز است.
بنابراین اگر دچار این مشکل هستید باید از خوردن غذاهای چرب، قهوه، کاکائو و فعالیت های پراسترس اجتناب کنید و در مقابل کاهو، مربای زرشک، مربای بالنگ و مرکبات را در سبد غذایی خود قرار دهید. همچنین می توانید اثر دم نوش گیاه زیرفون و دم کرده رازیانه را امتحان کنید. البته توصیه می شود در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا به صورت اصولی در مان شوید. در این میان برخی گیاهان دارویی هم در درمان این بیماری موثرند که عبارت اند از:
– شیرین بیان
– گیاه پنج انگشت
– نخل اره ای
-گل صدتومانی
گزینه‌های درمانی در صورتی که می‌خواهید باردار شوید
اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، کاهش وزن می‌تواند به بهبود تخمک‌گذاری‌تان کمک کند. داروهای باروری مانند کلومیفن و گونادوتروپین نیز می‌توانند کمک کننده باشند. اگر داروهای باروری کمکی نکردند، پزشک‌تان ممکن است تحریک کننده انسولین یعنی متفورمین را تجویز کند که به بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در تخمک‌گذاری یا پاسخ به درمان دارویی کمک می‌کند. تقریباً 70 تا 90 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که داروهای باروری مصرف می‌کنند تخمک‌گذاری کرده و نیمی از آنها ظرف 6 تا 9 ماه باردار می‌شوند. متأسفانه یکی از هر 5 بارداری که بدین گونه صورت می‌گیرد نیز منجر به سقط می‌شود.
در موارد نادر، یک جراح ممکن است قادر به برداشتن کیست تخمدان (توسط لیزر) برای بهبود عدم تعادل هورمونی و چرخه تخمک‌گذاری باشد اما تأثیرات درمان اغلب موقتی هستند.
پزشک‌تان همچنین ممکن است الکترولیز، اپیلاسیون یا دیگر اَشکال حذف مو را برای خلاصی از رشد بیش از حد مو در صورت و بدن، و برنامه‌های کنترل وزن را برای خلاصی از چاقی به شما توصیه کند.
گزینه‌های درمانی در صورتی که قصد باردار شدن را ندارید
اگر قصد بچه‌دار شدن را ندارید، قرص‌های جلوگیری از بارداری یا داروهای دیگر می‌تواند عدم تعادل هورمونی شما را اصلاح کنند. این کار تا زمانی که دارو مصرف می‌کنید به تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش مشکلات پوست و کاهش رشد غیر طبیعی مو در نواحی مختلفِ بدنتان کمک خواهد کرد.
پزشکتان همچنین ممکن است الکترولیز، اپیلاسیون یا دیگر اَشکال حذف مو را برای خلاصی از رشد بیش از حد مو در صورت و بدن، و برنامه‌های کنترل وزن را برای خلاصی از چاقی به شما توصیه کند.
چگونه می‌توانم از خودم مراقبت کنم؟
پزشکتان باید به طور منظم بر هر گونه تغییر در تخمدان‌ها یا دیواره رحمتان که می‌تواند در اثر خونریزی‌های نامنظم ایجاد شود، نظارت کند. او همچنین ممکن است آزمایش خون را به طور متناوب برای پیگیری تغییرات هورمونی شما تجویز نماید.
امتحانات سالانه لگن نیز مهم هستند. این تست‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه سرطان تخمدان و رحم که یک خطر بالقوه برای زنانی که عادت ماهانه نامنظم داشته یا عادت ماهانه ندارند هستند را شناسایی کنند (شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان رحم را با تنظیم چرخه خود را با قرص‌های ضدبارداری یا قرص پروژسترون کاهش دهید).
اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش وزن خود را کاهش دهید. اگر در برابر انسولین مقاوم هستید، ورزش به فرایند انسولین‌سازی بدنتان کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. این کار همچنین شانس شما را در پاسخ دادن به داروهای باروری افزایش خواهد داد.
برای جلوگیری از سندرم تخمدان پلی کیستیک چه کاری می‌توان انجام داد؟
در حالی که شما می‌توانید اقدامات مختلفی را برای جلوگیری از PCOS انجام دهد، تشخیص و درمان زودهنگام بهترین راه برای کنترل علائم است. اگر دوره‌هایتان نامنظم هستند یا مشکل‌های دیگری در زمان‌بندی آنها به یک متخصص زنان مراجعه کنید؛ او می‌تواند با ارائه راهکار‌هایی به تنظیم چرخه قاعدگیتان کمک کند.

آدرس: راور خیابان امام خمینی کوچه 25
ساعات کاری: عصر ها از ساعت 5 الی 9
پست الکترونیکی: proshat_bm_zadeh@yahoo.com
تلفن : 5585 3372 | موبایل : 09139973492