.:: آشنایی اجمالی با پروشات باقری مسعود زاده ::.
  • عضو انجمن مامایی کرمان
  • عضو انجمن مامایی شیراز
  • 18 سال سابقه کار
  • نماینده انجمن بند ناف رویان
  • شماره نظام مامایی: 9183
  • فارغ التحصیل در سال 1375 از دانشگاه کرمان

یوز

راور مرکز شهرستان راور، شمالی‌ترین شهر استان کرمان در شرق ایران است. این شهر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر کرمان واقع شده‌است.
گفته شده حدود ۱۶ قرن پیش، راور محل زندگی زرتشتیان بوده و خاور زمین خوانده می شده است. آب و هوای راور معتدل خشک بوده و میزان بارندگی سالانه ۳۵ میلی‌متر است. کشاورزی در این منطقه به صورت آبی انجام می شود و تنها نیمی از زمین ها قابل کشت هستند. از فرآورده های کشاورزی این شهرستان می توان پسته، گندم، جو، پنبه، انار، انگور، انجیر و تره بار را نام برد. دام‌داری این قسمت شامل گاو و گوسفند و طیور می‌شود. اقتصاد راور بر اساس کشاورزی، دام‌داری و پیشه وری استوار بوده و قالی، پسته و پنبه صادرات این شهرستان را تشکیل می دهند. صنعت قالی‌بافی مهم‌ترین صنعت دستی این ناحیه را تشکیل می‌دهد. پیش از توسعه سریع قالی بافی و به شهرت رسیدن آن صنایع کرباس بافی، شال بافی و گلیم بافی و سفره بافی رواج داشته که از میان آن‌ها به کرباس بافی توجه بیش‌تری می شده است. با توجه به این که در گذشته‌بیش‌تر لباس ها از کرباس تهیه می‌شد؛ کشت وسیع لینه نیز در منطقه راور رواج داشته است. قالی های این منطقه با طرح های اردبیلی و کرمانی و نقش صحرایی، درختی، خوشه‌ای، جنگلی، بوته‌ای، شاه عباسی و لاله بافته می شوند. معادن کان سرب در تاج کوه، در شمال باختری راور و کان مس طرز در باختر این منطقه موجود است. مردم این شهرستان مسلمان شیعه و آریایی نژادند و به زبان فارسی سخن می گویند و نسبت به استان کرمان از گویش محلی کمتری برخودارند. در دهه پیش پیشرفت این شهرستان در حدی بوده که پیشرفت آن را با پیشرفت حتی استان های اطراف مقایسه میکردن اما امروز پیشرفت این شهرستان به کندی صورت می گیرد.

 

سوغات راور:
از سوغات راور می‌توان به پسته، قالی راور ، قوَّتو و انار اشاره کرد. در این میان قالی راور از شهرت جهانی برخوردار است.نقش معروف «سرّام» یا نقش «سه کبک» از مشهورترین نقش‌های قالی است که هنوز با ظرافت و زیبائی در راور بافته می‌شوند.

 

بناهای تاریخی و دیدنی راور:
قلعه قهقهه یخدان راور آب انبار غیاث برج فیض آباد برج امیر نخعی برج محله بلوچی برج نیازمند برج کل حسین برج گرمه ای خانه فخری کاروانسرای آب بید کاروانسرای دربند کاروانسرای چاه کوران کاروانسرای چهل پایه دخمه زرتشتیان خانه زرتشتیان روستای دهوج راور حمام مرتضی علی حمام وآب انبار خیرآباد مجموعه تاریخی یاور(خیرآباد راور) بقایای بازار قدیم حمام و آب انبار پایاب رجبی روستای متروکه ده مهدی.

آدرس: راور خیابان امام خمینی کوچه 25
ساعات کاری: عصر ها از ساعت 5 الی 9
پست الکترونیکی: proshat_bm_zadeh@yahoo.com
تلفن : 5585 3372 | موبایل : 09139973492