.:: آشنایی اجمالی با پروشات باقری مسعود زاده ::.
  • عضو انجمن مامایی کرمان
  • عضو انجمن مامایی شیراز
  • 18 سال سابقه کار
  • نماینده انجمن بند ناف رویان
  • شماره نظام مامایی: 9183
  • فارغ التحصیل در سال 1375 از دانشگاه کرمان

Microsoft PowerPoint - ??? ????? ????.pptx - pdfMachine from Bro

روز جهانی ماما International Midwives Day
در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار روز پنجم ماه May به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد شد و از سال ۱۹۹۲ این پیشنهاد عملی گردید و روز جهانی ماما در تقویم بهداشتی دنیا نام گذاری شد.
در ایران روز جهانی ماما مصادف با پانزده ام اردیبهشت است اما با توجه به تفاوت کبیسه گیری تقویم شمسی و میلادی ممکن است روز ماما در بعضی سالها در شانزده ام اردیبهشت جشن گرفته شود.
این روز از معدود روزهای از تقویم ماست که مراسم روز ماما در ایران هم مانند دیگر کشور ها در یک روز برگزار می شود.
سازمان بهداشت جهانیWHO برای روزهای بهداشتی خود شعار مناسب در هر سال معین می کند. برای روز ماما از سال ۲۰۰۹ شعار تغییر نداشته و امسال( ۲۰۱۱) همان شعار است
‘The World Needs Midwives Now More Than Ever!’
«اکنون دنیا بیش از هر زمانی به ماما نیاز دارد»

روز جهانی ماما به همه آنانی که شب ها گوش به ناله های اشتیاق مادر شدن دیگران می سپردند، مبارک باد.

قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستانی, به هشتاد سال قبل بر می گردد. اولین بار در سال 1298 مرحوم نصیرالدوله, وزیر فرهنگ, مدرسه فرانکو پرشین را به دارالمعلمات تبدیل کرد و مقرر داشت که ده نفر از شاگردان این مدرسه, هفته ای 3 روز در بیمارستان زنان مشغول به قابلگی و درمان امراض شوند و این پایه آموزش مامایی به صورت علمی در ایران بود و به این ترتیب ,اولین آموزشگاه مامایی به نام “مدرسه قابلگی” با ده نفر شاگرد در بیمارستان زنان سابق شهر تهران تاسیس شد. کم کم پزشکانی با تخصص زنان و زایمان به ایران آمدند و به این فکر افتادند تا زمینه گسترش این فن به عنوان یکی از شاخه های علم پزشکی را فراهم آورند و این کار با همکاری دکتر صالح, بختیار و مصدق انجام شد و شالوده علمی این حرفه شد و اولین آموزشگاه عالی مامایی با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کار نمود.(سال 1308)
در سال 1313 دانشگاه تهران تاسیس و سپس دانشکده پزشکی افتتاح گردید و در سال 1319 بیمارستان زنان, ضمیمه دانشکده پزشکی شد.
در سال 1335 تا 1358 برنامه آموزشی آموزشگاه به برنامه5/1 ساله پرستاری و مامایی برای لیسانسیه های پرستاری تغییر یافت و به دنبال سه سال تعطیلی انقلاب فرهنگی از آغاز سال 1362 به نام “مدرسه عالی مامایی” شروع به کار کرد و در سال 1365 پس از انتقال آموزش گروه های پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت, دانشکده های پرستاری ومامایی تاسیس شد و با تاسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ،رشته مامایی به فعالیت پرداخت و هنوز هم ارائه خدمت می نماید. در سال 1374 اداره مامایی از دفتر پرستاری جدا شد و زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت و از اقدامات این اداره ثبت 15 اردیبهشت, مصادف با 5 ماه می به عنوان “روز جهانی ماما” در تقویم رسمی کشورمي باشد.

آدرس: راور خیابان امام خمینی کوچه 25
ساعات کاری: عصر ها از ساعت 5 الی 9
پست الکترونیکی: proshat_bm_zadeh@yahoo.com
تلفن : 5585 3372 | موبایل : 09139973492