.:: آشنایی اجمالی با پروشات باقری مسعود زاده ::.
  • عضو انجمن مامایی کرمان
  • عضو انجمن مامایی شیراز
  • 18 سال سابقه کار
  • نماینده انجمن بند ناف رویان
  • شماره نظام مامایی: 9183
  • فارغ التحصیل در سال 1375 از دانشگاه کرمان

67

به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

با 18 اردیبهشت” روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر” است . هر ساله این روز در کشورهای مختلف جهان به امید گسترش صلح و آرامش ، گرامی داشته می شود . ما نیز ویژه برنامه ای در ارتباط با این روز تدارک دیده ایم که در این لحظه تقدیم حضورتان می شود .
تاریخ زندگانی بشر نشان میدهد که آدمی از آغاز حیات خود بر عرصه زمین در کنار کشت و کار ، زاد و ولد و برپایی اساس زندگانی ، پرچم عصیان و طغیان را هم برافراشت و آتش خانمانسوز جنگها و جدالها را برافروخت .
جدال انسانها با یکدیگر که زمانی بر سر غذا و سرپناه بود ، رفته رفته گسترش یافت و در اثر تنوع عقاید و افکار و افزایش جمعیت به جنگهای فرقه ای ، نژادی و سیاسی تبدیل شد . از قرن پانزدهم و شانزدهم با کشف باروت ، کشتار و ویرانی درجوامع بشری افزایش یافت. اینگونه است که بشر در نگاهی به گذشته تاریخ و تمدن خویش در کنار پیشرفتهای مادی و معنوی ، میدانهای جنگ و خون ، آتش و آوارگی و عرصه های مصیبت و مرگ را می نگرد .
جنگ و نابسامانی زندگی اجتماعی بشر ، همواره دل انسانهای صلح جو را به درد آورده و آنها را به تامل درباره این موضوع واداشته است . در میان این افراد نام ” هانری دونان ” در خاطره ها ماندگار شده است . چرا که نام وی با نام صلیب سرخ پیوند خورده است . در واقع ایده تشکیل صلیب سرخ و تدوین حقوق بین المللی بشر دوستانه به حدود 150 سال پیش باز می گردد. همه چیز از یک جنگ آغاز شد. دهکده سولفرینو ( Solferino ) واقع در شمال ایتالیا در سال 1859 شاهد نبرد خونینی بین قوای اتریش و فرانسه بود و جمعا” حدود 50 هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند. “ژان هانری دونان” (Jean Henry Donant ) تاجر جوان سوئیسی ، با دیدن سربازان مجروح در میدان این جنگ که بدون هیچ گونه مراقبتی رها شده بودند ، متأثر شد و با نوشتن کتاب ” خاطره ای از سولفرینو ” ضمن شرح مصائب جنگ ، خواستار تشکیل جمعیت های امدادی داوطلب برای تسکین آلام این گونه آسیب دیدگان از جنگ شد .
هانری دونان در کتاب خود نوشت :
” آیا نباید امکاناتی در زمان صلح و آرامش وجود داشته باشد و جمعیت های امدادی با داوطلبانی ایثارگر و کاملا” صالح تشکیل شوند که هدفشان مراقبت از زخمی ها در زمان جنگ باشد ؟” پیام دونان این بود که هر کس می تواند از هر راه ممکن و در حد توانایی و امکانات خود ، کاری کند که خیر و نیکی پیشرفت کند. این پیشنهاد وی با استقبال خوبی مواجه شد . بویژه آنکه دولتها نیز خواستار حفظ جان نظامیان و غیرنظامیان خود در جریان جنگها بودند. در نتیجه ، یک کنفرانس بین المللی با شرکت نمایندگان 16 کشور در ژنو تشکیل شد و موافقتنامه سال 1864 میلادی برای بهبود وضع مجروحان جنگ ، تدوین شد و به امضای نمایندگان دوازده دولت از کشورهای شرکت کننده رسید.
به جز ” کمیته بین المللی صلیب سرخ” که در سال 1863 میلادی تشیکل شد ، نهاد دیگری به نام ” اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ ” نیز در سال 1919 میلادی بوجود آمد که هدفش کمک های متقابل و همکاری و توسعه فعالیت های مربوطه در زمان صلح است .
در سال 1876 میلادی ، امپراتوری عثمانی به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از هلال ماه قرمز رنگ ( هلال احمر ) در زمینه سفید برای جمعیت ملی صلیب سرخ خود استفاده کرد . از آن به بعد در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد .
فعالیت صلیب سرخ بین المللی از پایان جنگ جهانی دوم توسعه فراوانی یافت ، به طوری که در حال حاضر این نهاد بین المللی بزرگ ترین شبکه امدادرسانی و بشر دوستانه غیر سیاسی را تشکیل می دهد. امروزه در سطح بین المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت های بشر دوستانه در هر کشور ، وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر آن است .

کمیته بین المللی صلیب سرخ ( ICRC) که مقر آن در ژنو ( سوئیس ) قرار دارد ، سازمانی است بی طرف و مستقل که منحصراً وظیفه آن حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی و یاری رساندن به آنها است . این کمیته بر طبق اساسنامه خود در مسائل سیاسی ، دینی و عقیدتی ، باید بی طرف باشد . کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر ، کار هدایت و هماهنگ سازی فعالیت های امدادی نهضت را در منازعات به عهده دارد و در عین حال تلاش می کند با ترویج و تقویت حقوق بین المللی بشر دوستانه ، از بروز آلام انسانی جلوگیری کند.
گوینده اول :
امروزه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با عضویت 187 جمعیت ملی ، و با تمسک به هفت اصل بنیادین خود یعنی انسانیت ، خدمات داوطلبانه ، استقلال ، بی طرفی ، بی غرضی ، یگانگی و جهانشمولی ، برای صلح و آرامش در جهان می کوشد . اعضاء و داوطلبان هلال احمر و صلیب سرخ می کوشند فارغ از هر گونه مناقشات سیاسی ، قومی ، مذهبی و نژادی در عرصه های سخت و دشوار حوادث ، بحران ها ، سوانح و جنگ ها ، به گره گشایی از کار دردمندان و گرفتاران در دام ناملایمات بپردازند . هرچند این جمعیت خود با اعمال نفوذهای دولتهای غربی مواجه است.
جمعیت هلال احمر ایران از بدو تاسیس تاکنون همواره نقش فعال و موثری در عرصه جهانی در راستای اهداف این سازمان برعهده داشته است . این جمعیت علاوه بر فعالیتهای گسترده در داخل کشور ، در صحنه بین المللی نیز فعالیت چشمگیری دارد. جمعیت هلال احمر ایران به دلیل تجربیات و تواناییهای گسترده امداد رسانی خود ، عضو کمیسیون امداد فدراسیون بین المللی صلیب سرخ است .
” پی یر ریتر ” رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران ، جمعیت هلال احمر ایران را یکی از پر قدرت ترین اعضای این کمیته به دلیل مدیریت جوان و داوطلبان متعهد آن دانسته که نقش راهبردی این جمعیت چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی نیز روز به روز بیشتر می شود . وی معتقد است : ” ایران در عرصه بشر دوستانه از تجربیات منحصر به فردی برخوردار است که جامعه بشر دوستانه بین المللی می تواند از آن استفاده کند .”
ایران ، به عنوان یکی از دولتهای بزرگ و اعضای موثر کنوانسیون ژنو از سال 1874 ، از نخستین کشورهایی بود که برای ترویج و اجرای حقوق بین المللی بشر دوستانه ، کمیته ملی تاسیس کرد که این کمیته ملی ، که جمعیت هلال احمر ایران میزبانی و ریاست آن را برعهده دارد ، وظیفه آگاهی رسانی درمورد حقوق بین المللی بشر دوستانه را در ایران بر دوش دارد .
مناسب است به نقش ارزنده جمعیت هلال احمر ایران در بحران های مختلف منطقه ای و جهانی نیز اشاره ای داشته باشیم .
امداد رسانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی محدود به مناطق و بحران های خاص نبوده است ، بلکه این کمکها از بحران مواد غذایی در کره شمالی تا سیل و آتشفشان در اندونزی، و از زلزله و سونامی مهیب شرق آسیا تا بحران برف سنگین در بولیوی و توفان و گردباد نیکاراگوئه در آمریکای لاتین را در بر گرفته است .
علاوه بر آن امداد رسانی به زلزله زدگان شهر وان ترکیه ، سیل سریلانکا ، زلزله در ازبکستان ، سیل زیمبابوه و قحطی و گرسنگی در سومالی ، کنیا و اتیوپی و آوارگان جنگ سوریه ، نمونه های دیگری از اقدامات بشر دوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است .
به گفته رئیس هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ، این جمعیت در دو سال اخیر بیش از ۷۷ محموله امدادی و درمانی به ارزش ۳۵ میلیون دلار به کشورهای یاد شده ارسال کرده است. براساس اظهارات وی : ” جمعیت هلال احمر ایران هم اکنون دارای ۲۶ مرکز درمانی فعال در ۱۹ کشور دنیا است و در دو سال اخیر بالغ بر چهار میلیون و چهار صد هزار بیمار را تحت پوشش خدمات درمانی و بهداشتی خود قرار داده است. ”
اعضای جمعیت هلال احمرایران جوانانی پر شور ، باپشتکار و صلح دوست هستند و تلاش آنها در راستای ماموریت همگانی بشر جهت استقرار صلح در جهان است . آنان تلاش می کنند با تبلیغ اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و یاری رساندن به مردمِ نیازمند کمک در نقاط مختلف جهان، به کاهش آلام آنها و برقراری صلح و آرامش کمک کند .

آدرس: راور خیابان امام خمینی کوچه 25
ساعات کاری: عصر ها از ساعت 5 الی 9
پست الکترونیکی: proshat_bm_zadeh@yahoo.com
تلفن : 5585 3372 | موبایل : 09139973492